Followers

Friday, October 25, 2013

Ingin jadi permata tapi usaha umpama kaca....


#warnapagi | Assalamualaikum daripada Suffian Amrin untuk sahabat pendengar yang budiman. Semoga Allah kurniakan cahaya hidayah berkekalan dalam hati dan hari yang kita lalui.
#akucintaALLAH
Titik Punca



Tangan lancar mencari-cari nama di senarai kenalan di telefon.
'Fatin'

"Uhu~  Assalamualaikum dik" Sudah jadi tabiat perkataan 'uhu' mendahului prakata.
Fatin tergelak dihujung corong sebelum menyambut salam.

"Ni dik, library negeri tu buka lagi ke atau dah pindah?. Em.. library yang bagi tahu hari tu dekat Suria tingkat berapa ya?"Soalku panjang.

"Buka lah kak, tempat hari tu kita hantar Ana tapi seberang jalan. Yang di Suria tu tingkat empat. Kenapa kak?"

"Owh...kak nak cari ilham memenuhi permintaan orang" jelasku sambil tergelak kecil. Tabiatku bila berbual dengan Fatin bagiku dia budak comel namun ada sikap tegas yang sukar disanggah.

"Bestnya kak jadi tempat rujukan. Saya pun nak juga la kak cari akak jadi tempat sandaran" Ulasnya bersahaja dan boleh jadi ada makna.

Pengakhiran perbualan aku simpul dengan salam.
 
Namun kata-katanya membuahkan resah dihati. Tempat rujukan, luahan dan jadi tempat sandaran?.

Hem...


Lalu malam itu satu lagi panggilan dibuat.

" Assalamualaikum" Sapaanya dihujung talian sudah mampu membuatkan aku tersenyum.

'Uhu~ Walikumsalam" Nada suara dilirik-lirik memancing tawa insan dihujung sana.

"Ha! apa cerita"

Ketawa ku ikut pecah. "Tahu je kan?"

"Tahu la kita kan kembar"

"Non..." Namanya aku sebut dengan penuh sayu untuk pengisahan hati diruntun pilu.

 " Kalau kau kenal diri kau macam aku kenal kau mesti kau faham apa yang aku bangga mempunyai kawan seperti kau ni. Ingat dulu, masa aku lupa dunia, bila kawan-kawan yang lain kata berlapik-lapik menjaga hati. Kau sorang je tegur aku dengan ayat berapi-api kau tu kalau tidak aku bukan jadi macam sekarang ni. Kau yang sedarkan aku. Kau bukan tidak boleh tapi kau terlalu mendesak apa yang kau suka untuk kau capai. Kau tu kalau dibuang dimana-mana mampu sesuaikan diri sebab itu diri kau sebenar" Nasihatnya panjang.

Aku tarik nafas dalam-dalam meraih kekuatan. Dan kepala terangguk-angguk memahami huruf-huruf bercantum menjadi kata dan akhirnya perkataan yang dicerna diminda.

 Jika orang mengatakan dibelakang seorang lelaki tertegaknya seorang wanita yang mendukung dan menyokong.Bagiku sisi seorang wanita mempunyai kawan yang sedia mendampingi dan saling memberi kekuatan. Bahu membahu dan saling berpimpin tangan.

Jarak kami jauh berbatu. Alam dewasa memisahkan kami. Namun degan sebut namanya dengan lirik... dia mampu memahaminya.

....

'Rock steady.. Kau 'up' perlahan-lahan. Jangan gelojoh-gelojoh.... Kang comot.. Biaq pi haluih-haluih... sabaq itu indah..Buahnya ranum dan manis...tak gitu?'

Mesej yang baru diterimanya itu membuatkan dia tersenyum segaris. Namun tidak lama. Gusar!! Tapi puncanya dia sendiri kurang tahu.

'Hi, I saw your resume & wid like to offer u a position as Unit Trust Consultant. Pls come to understand d job details tomorrow, friday 1 pm at P***** ****** office. Angency manager P***** M***** bhd a subsidiary of P***** Bank Group'

Pesanan ringakas ini yang diterimanya pagi tadi tapi bila dipastikan hatinya bukan itu yang mengusakannya. Menghadiri temuduga seakan sudah lali. bimbang tetap ada tapi bukan seperti ini lagaknya.

 Esoknya tepat jam 1PM seperti yang dijanjikan, resah itu terjawab.

Patutlah tiada temuduga. Kaki diatur meniggalkan bilik yang berhawa dingin membawa hati yang boleh kata sudah lega mengusir resah yang entah kenapa bisa berputik pada dasar hati yang basah dengan persoalan.

....

Situasi-situasi dalam hidup terkadang tidak terjangka. Kesannya terkadang bukan terlihat pada hari ini namun bisa menghabat cerita masa depan. Kekeliruan jujur sedang menjengah diri. Persoalan-persoalan meracuni hati yang gusar memikirkan nasib diri.

" Aku nak jadi apa ni?!" Aku membentak keras pada diri sendiri.

Meja kerja ditinggalkan, berdiri membuang resah. 'Progress report' terbengkalai lantaran gagal diri memacu hati.

Rupanya diri tidak segagah mana. Terkadang diri menjadi tempat luahan masalah ini bukannya apa-apa. Sendiri dipalu dikecamuk konflik dalaman lantaran kurangnya redha.

Aku sendiri lupa barangkali ayat yang pernah aku katakan pada diri. Ya barangkali aku lupa...

' Masalah yang terbesar bukan apa yang berlaku pada diriku... tapi apa yang berlaku pada hatiku'

Ya benar semuanya soal hati. Bak kata Pahrol Mohd Juoi. 

....

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Allah tidak memandang rupa lahir kamu dan harta kekayaan kamu tetapi Allah memandang hati dan amalan kamu.” (Riwayat Muslim dan Ahmad).

Jalan hidup yang compang-camping lantaran kurangnya redha ada besar kemungkinan ada kaitan dengan hati dan amalan sehari-hari. Perjalanan redha itu mungkin perjalanan yang tertinggi. Usah terlalu kepalang akal hingga lupa tawakal.

Hidup ini seharusnya disedari sebuah perjalanan yang sementara. Usah terlalu dikejar bahagia dihujung jalan sehingga lupa sebenarnya bahagia itu ada disepanjang jalan. Rugi rasnya jika cakupan akal dipenjara dengan ikatan emosi yang sering kali gagal dipacu. Seharusnya hati bersih itu dijadikan mercu menyulu jalan-jalan yang penuh berliku.

Namun cukupkah hanya sekadar tahu?

Resah, gusar, gelisah itu bagaimana mampu diusir pergi jika sekadar berpangku tangan dan berangan-angan. Hentikan keluhan-keluhan yang tidak bawa kemana. Cari jalan biar lelah yang menghambat diri dari sesal yang tiada sudah.

....
 

 Biar tidak mampu mengapai bintang
Mahupun menjadi permata dibatuan
Cukuplah menjadi raja berdaulat
Pada kerajaan hati sendiri
 

Ingin jadi permata tapi usaha umpama kaca...usah lagaknya sebegitu. 

BitaraBiru::..Dihenyak keliru?... namun ada yang diburu..lalu apa yang perlu ditunggu?...ayuh bangkit teruskan meyelusur...:::

No comments:

Post a Comment