Followers

Wednesday, September 18, 2013

...itu simpan jadi kenangan bukan tanda ingatan.


Satu keluhan berat dilepaskan, menarik perhatian sorang tua yang duduk dihujung bangku. Kepalanya ditundukkan sambil kaki menguis-nguis tanah membentuk garisan-garisan serupa cakaran.

"Kenapa susah hati?" Soalan tidak terduga itu menyetak lamunannya. Bersepai dibawa angin petang.

"Lewat usiaku ini teruji hingga kadangkala tersungkur, baru hendak bangkit ditempelak dengan peristiwa semalam"Aduku tidak semena-mena.

"Ya benar, takdir Allah itu kadang kala menyakitkan"Aku mengangguk kepala membenarkan, Sekali lagi nafas kasar kulepaskan.

"Tapi aku ikhlas menerimanya"Kataku antara yakin dengan tidak.

"Ikhlasmu itu belum cecah kehati" Aku patas pangguh kepala, memandang wajah tua yang berada disebelahku, Mata lelaki tua itu memandang lurus kehadapan, raut wajahnya tenang tanpa segaris tanda-tanda galau mahupun kecewa.

"Err" Kata-kata itu seakan tepat dipanah  kejantungku, sakit dan perit!.

"Kamu tidak menerima takdir Allah dengan ikhlas sebab itu kamu selalu tidak berpuas hati dengan apa sekali pun" Kali ini aku benar-benar kehilangan kata.

...
Majalah solusi "Subur dengan Syukur" aku ambil dan ku belek-belek. Majalah yang telah lama tidak dibuka yang dibeli pada tahun lepas. Isinya juga sudah aku lupa, nasihatnya entah tidak lagi berbaki diingatan.

Tajuknya saja seakan menempelakku. Lalu majalah itu aku simpan semula di rak buku, tersusun kemas seperti keluaran-keluaran yang lepas. Teringat ada satu keluaran yang membawa kisah 'Hikmah Musibah'. Majalah itu ada dipasaraan ketika saat itu aku mengalami kekecewaan. Ya ketika itu kata-kata dari meja editornya sangat-sangat berkesan dihati ku. Entah kenapa kali ini hati aku seakan berat untuk membukanya apatah lagi membaca dan memahami isi kandungan yang penuh nasihat. Mungkin saja hati ini telah keras membatu lataran ego yang tidak bawa kemana selain arah kehancuran.

Aku sendiri kurang pasti mengapa aku berlagak sedemikian, mungkin saja lantaran kecewa. Apa yang aku rancang dan harapkan banyak yang tersasar. Akhirnya aku terpaksa menerima perjalanan takdir yang bagiku menyesakkan. Orang yang berada disekelilingku, aku rasakan tidak perna cuba memahami. Akhirnya aku mula memilih mendiamkan diri.

Yang dicari...yang dinanti 
Entah kemana menyembunyikan diri
Penantian yang tidak pasti
Entah bila kan diakhiri

 Lalu rasa kecewa mengambil alih dalam sisa perjalan yang masih berbaki. Emosi yang kurang stabil mejadi raja dalam pemikiran. Lenang yang tidak menyenagkan atau usaha yang memeritkan disitu menjadi persoalan ranting yang telah berubah peranan menjadi persoalan pokok.

Mungkin saja aku masih terkekang pada paradikma yang belum diubah. Masih terpenjara pada 'lingkungan selesa'. Bukannya tidak ada dan bukan juga tidak usaha tapi mungkin saja diri yang belum bersedia. Keterbiasaan pada dunia yang berani melontarkan kata, duduk dimeja rundingan perbincangan yang tidak perna surut. Namun 'musim gemilang' itu sudah lama berakhir. Namun masih terlalu segar dikotak ingatan kerana sering kali diulang tayang. Terhimpit pada dunia sebenar yang menyesakkan kadang kala menyebabkan aku terjelupuk jatuh perit. Kata terkunci pada sebarang hujah, baru hendak berkata sudah 'dipancung' akhirnya suara kata tengelam menjadi suara hati yang kadang kala gagal dikawan dilontarkan pada 'seni tumpul' dialam maya dengan penuh beremosi yang hilang seninya..hilang adabnya. Pengamatan ku kini seakan terbatas, sudah tidak boleh bercempera sebebas layak seperti perjalanan 3 tahun lalu yang aku anggap sungguh bermakna namun sayang bila dibelek waktu banyak yang telah aku persia. 

....

" Jangan mengeluh" Pesan seorang kawan. 

Yang dulu aku anggap dia terlalu sukar dimengerti. Peramah namun perahsia. Ya sesuatu yang terlalu sukar untuk aku tembusi. Yang mungkin dia dapat membaca galau yang tersembunyi pada nada kata yang sering aku akhiri dengan ketawa. Ya ketawa yang mungkin boleh jadi penyembunyi rahsia.

"Kau ada apa-apa yang nak kongsi?" Soalan mudah namun terlalu berat untuk dinyatakan.
Lalu aku memilih jawapan "Tiada" Talian diputuskan. Aku termanggu seketika melihat pada handphone ditangan. Adakah aku yang terlalu degil atau dia yang terlalu mengerti.

Dan teringat juga soalan seorang junior kampus perna mengajukan soalan
'Antara nafsu dan emosi mana yang susah dikawal?"

Aku memberi jawapan biasa, tentunya nafsu namun dia berikan aku jawapan sebaliknya.

Katanya "Nafsu mampu dikekang dengan iman yang berbaki dalam diri namun emosi kadang kala dituja dengan susuatu perkara yang kadang kala diluar kawalan menyebabkan kita gagal mengawal emosi"

Saat itu aku seupanya ingin mencerna dan menerima walaupun jauh disudut hati aku kurang setuju.

Lalu pembacaan ku lewat kebelakangan ini aku menemui hujah yang lebih kurang begini susunan ayatnya yang telah aku ringkaskan.

"Emosi bagiku lahir daripada rasa tidak puas hati. Tidak puas hati lahir daripada sifat ego (sombong) yang berada dalam hati. Apabila dilanda emosi, perilaku menjadi tidak keruan, akal berubah tidak waras. Kita akan hilang pertimbangan dan rasional. Ketika itu syaitan mengambil peluang dengan sebaiknya dan jika dikatakan nafsu boleh dikekang sudah tentu emosi juga boleh dikawal tapi mana yang lebih sukar? maka persoalan hati itu yang perlu diutamakan."

Satu persanan ringkas aku hantar pada seorang senior yang bagiku agak baik semasa dikampus namun mungkin aku yang bukan tergolong didalam lingkungan mereka maka aku memilih untuk menjauhkan diri. Bila difikirkan kembali masalah yang terbesar bukanlah apa yang berlaku pada diriku tapi apa yang telah terjadi pada hatiku!.

"As Salam, maaf menggangu, saya nak tanya kalau nak berubah mana yang perlu diubah dulu?" Lebih kurang begitu soalan yang aku ajukan.

"Hati kita kena bersih dulu. Niat Lillahita'la. Buang yang negatif. Kemudian lain-lain yang wajib baiki sikit demi sedikit. InsyaAllah benda yang baik akan dipermudahkan."

...
Pada ketika itu, sebenarnya aku kurang memahami. Mungkin saja saat itu emosiku gagal ku kawal dengan sebaiknya. Akhirnya mesej itu aku biarkan saja menjadi penghuni ditelephoneku. Cuma baru sekarang hatiku tergerak untuk memahaminya.

 Sebagaimana firman Allah dalam surah an-Nur ayat 35 yang bermaksud,

“Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahaya-Nya seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) bukan di timur dan bukan di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki sesiapa yang dikehendaki-Nya kepada cahaya-Nya itu. Allah menunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah mengetahui setiap sesuatu.”

Benar perjalanan syukur ini bukan terhenti pada ucapan 'Alhmdulillah' semata, namun pada gerakan lidah jasad dan juga hati. 

...
Kenapa perlu takut sedangkan telah mengetahui DIA mengaturkan sesuatu yang terbaik?

 Bimbang itu ada dalam hati..Tenang itu juga ada dalam hati
Ia umpama air dan minyak..mana mungkin mampu bersatu sebati
Singkir duka ...buang prasangka
Tanam redha dalam perjalanan
Bumi Allah luas...Rezeki-Nya juga maha luas
Lapangkan dadamu
Bimbang?
Tekap tangan kedada...pujuk dengan doa
Bimbing dengan gerakan jasad
Biar bibir berhenti bergerak namun hati tidak perna berhenti mengingati


"Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon perlindugan dengan-MU daripada rasa susah hati dan kesedihan daripada lemah dan malas dan daripada desakan hutang dan paksaan orang"

Kepahitan hidup itu...itu simpan jadi kenangan bukan tanda ingatan.

...:::Allahualam:::...




No comments:

Post a Comment