Followers

Tuesday, September 24, 2013

I can't let you go. It's hurts...


Aku tahu ini semua tak adil
Aku tahu ini sudah terjadi
Mau bilang apa aku pun tak sanggup
Air mata pun tak lagi mau menetes

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati


Suis radio ditekan geram, serta merta lagu yang berkemundang senyap.  Lagu yang baru didengarnya seakan mengejek, menempelak. Dia melepaskan nafas berat. Mukanya diraup beberapa kali. Jelas menunjukan keserabutan jiwa dan perasaanya.

" Kau dah kenapa beb?" Dia sekadar mengeleng, kelu. Mahu katakan apa juga dia sendiri sudah tidak tahu.
"Cinta?" Nafas dilepaskan berat membenarkan pertanyaan sahabatnya.

Bahunya ditepuk beberapa kali, mungkin saja itu menjadi satu terapi untuk memberikan sedikit kekuatan untuk dirinya terus sabar.
 
"Cinta itu menukar lemah menjadi kekuatan Menghapuskan sendu menjadi suka. Namun bila cinta itu membuatkan seseorang itu lemah dan sakit kerannya. Ada masalah dengan 'cinta' itu"
Pantas dia pangguh kepala menatap wajah tenang sahabatnya itu. Keningnya berkerut, kurang faham.

Apa yang salah dengan perasaanya?. Bukankah cinta itu fitrah?. Kenapa dia yang bersalah sedangkan puncanya bukan dari dia. Dia hanya ingin mencinta dan dicintai, namun cinta seakan mengkhianatinya..membelakanginya. 

"Masalah itu puncanya dari sini!" Dadanya ditepuk-tepuk perlahan. Matanya tidak lari dari menjamah wajah sahabatnya.

"Lupakan dia andai dia sudah dimiliki. Jika belum, berdoalah semoga dia jodoh yang ditetapkan Allah buat kamu."

" Kau boleh la cakap macam tu, tapi yang rasa tu aku. Bukan kau!"Hatinya geram dihenyak sebegitu, sudah berapa lama dia menyimpan perasaan namun bila dia yakin dengan 'cinta'nya itu kecewa yang terpaksa dihadapi.

"Cinta itu sahabatnya adalah bahagia dan musuh antara keduanya adalah benci. Bagaimana ingin mendapatkan keduanya?, cintai Allah maka kau akan memiliki segalanya" Dia terkedu.

Sahabatnya itu bangun dan melangkah meninggalkannya. Diraup wajahnya lagi, dia terlajak kata. Dia lupa sahabatnya itu pernah mengalami keadaan sama sepertinya.

Langkah sahabatnya itu dikejar, ingin memohom maaf. Namun larinya terhenti, pegun. Jelas dimatanya sahabatnya itu terduduk lemah diiringi tangisan, sendu yang cuba ditahan-tahan.Air mata dikesat kasar, mungin tidak ingin kelihatan duka diwajahnya, terketar-ketar dia bangkit dan hampir terjatuh, tanganya berpaut pada jeriji besi menampung berat badan yang tidak mampu ditongkat dengan kekuatan yang merudum lantaran kenyataan yang perlu ditelan.

...
Aku sendiri terkadang tidak mampu membelakangi rasa. Ingin  diluah terasa malu lalu aku pilih untuk menyembunyikkannya. Kerana aku percaya tiba masa akan terungkai juga. Dan bila mana kejujuran diungkapkan dan menerima jawapan pada persoalan hati dan ia tidak berpihak padaku. Lalu apa yang harus dilakukan. Menangis?. Menagis la sepuasanya dan nanti jangan perna biarkan mutiara jernih itu menintis lagi kerannya. Insan yang cerdik tidak akan jatuh pada jurang yang sama buat sekian kalinya.

Hidup ini sementara kenapa perlu disiakan. Jika berbahagia itu ada kenapa perlu dipilih duka. Bukankah bahagia itu pilihan. Aku tidak mahir andai isu perasaan untuk dibentangkan atau ingin dibincarakan. Aku hanya sekadar ada pengamatan dan perkongsian daripada insan-insan yang telah aku temui. Mereka mengajar aku beribu kisah cinta dengan pelbagai versi.

Kecewa?. Ya sekarang aku mengalaminya. Pahit aku jua perna merasinya. Cuma aku ingin pinjam kata-kata ini.

 Betapa banyak kepahitan masa lalu menjadi sangat manis pada masa sekarang...

Ingat hakikat itu wahai diri yang sedang menangis pada hari ini.

Ilmu kita yang terbatas tidak akan dapat menjangkau ilmu Allah yang Maha luas


(Pahrol Mohamad Juoi's)

...
Selamat berbahagia
Bahagia itu letaknya dihati
Cinta itu selamanya dimiliki
Letaknya juga ada didalam hati
Bertapa peliknya aku berkaitan dengan hati
Terlalu banyak yang boleh mendiam didalamnya
Namun apa yang perlu dimusykilkan
Kerana Allah memberikan cinta yang terlalu besar
Yang dalamnya penuh dengan cinta 
Teruskan melangkah jangan pernah lelah
Kita ada hala tuju yang lebih jauh
Hala tuju...tujuan hidup
Terlalu banyak lagi yang perlu dilakukan
Mimpi jangan biar kekal jadi mimpi
Angan jangan dibiarkan jadi tujuan

...itu simpan saja jadi kenangan bukan lagi tanda ingatan.

Biarkan air mata menitis..tegarkan hati, Yakin dengan Allah hingga kehujung nyawa
....
Daripada Abu al_Darda r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: Antara doa nabi Daud

Maksudnya: " Ya Allah ya Tuhanku, aku memohon kasih sayang-Mu dan kasih sayang orang yang mencintai-MU, serta ( kasihkan) amalan yang mendekatku kepada cinta-Mu, Ya Allah ya Tuhanku, jadikanlah kasih-Mu lebih aku sukai berbanding diriku sendiri dan ahli keluargaku dan daripada air yang sejuk"

-Doa Cinta-
...

I can't let you go. It's hurts... but for your.. i will say good bye
Can i go back to be old me?

No comments:

Post a Comment