Followers

Wednesday, January 22, 2014

'Kek Indulgent dan Milk Shake'

Photo




Kek Indulgent tak luak-luak. Milk shake tadinya berasap-asap mula hilang dingin. Hanya dihidang cantik diatas pinggan. Jeda diantara mereka berdua masih panjang.  Firman menarik tangan memeluk tubuh. Syahdan memandang ke seberang jalan. Masing-masing fikiran menerawang entah kemana. Pada timbunan plan pembinaan?, rasanya projek terdekat semua sudah siap. Hendak fikirkan plan yang perlu dihantar hujung bulan rasanya tidak perlu. Buat penat otak saja lainlah waktu sekarang ni duduk menghadap timbunan plan. Hari ini saja banyak kerja kena buat, cuci baju, beli roti, update blog.Letih!

" Bila kita tidak punya, kita suka cemburu dan bertindak melulu...." Suasana sunyi mula berbunyi.

........
Satu fail melayang betul-betul berhenti dihujung kaki. Langkah terhenti. Mulut terkunci. 

Sedikit kasar pintu ditolak dari luar. 

" Mal kau tol..."

Kepala terasa kayu tidak mampu berpaling melihat siapa gerangan tapi dari suara dia tahu itu Syahdan.

"Eh, Mi kenapa ni?" Itu soalan yang sama ingin ditanya.

"Kau tanyalah dia?!" Kasar bunyi nada suaranya. Kepala dipaling memandang raut wajah yang kaku terpacak. Fail dihujung kaki Shima diambil. Dia kenal siapa Shima, gadis baik dan dedikasi serta disiplin tinggi. Kenapa Syamin mengamuk sakan dia perlu ambil tahu. Fail ini mungkin ada jawapan.

Lakaran hiasan dalaman.. Cantik!. Kombinasi warna menarik. Dari satu helai ke satu helai dia belek. Laporan NurSahimah Indris. Dia selak lagi, gambar sama, warna sama, sebiji tanpa ada unsur edit. Laporan Puteri Intan Mansor. Eh! ni apa dah jadi.

"Kau nak kata Shima curi idea Intan?" Tenang Syahdan menyoal. Syamin diam,tapi dari raut wajah menunjukkan jawapan.

"Kau dah siasat?" Satu lagi soalan dilontarkan.

"Intan hantar dulu laporan ini sebelum Syamin. Nampak sangat dia tiru." Shimah di tengah bilik dikerling tajam.

"Heh..." Syahdan senyum sini. "Kau lupa ke Mi?"

"Lupa apa?" Mukanya masih merah kesan marah yang masih bersisa.

"Minggu lepas Shima bagi tahukan pen drive dia hilang dan dalam tu ada laporan Bina Holding?." Dia berjeda, mencari riak wajah Syamin. "dan kau percaya Shima buat macam tu, kita dah kawan lama. Cukup lama Mi tak kan itu pun kau dah lupa."

Muka Syamin pijar. Muka diraup kasar. Rambut garu berulang-ulang kali. Habis kusut rambut yang tadinya kemas bersikat.

"Astafirullah.... Shima maafkan aku" Shima didekati. Riak bersalah benar-benar terpamer.

Shima senyum segaris. Benar-benar menghiris hati.

" Aku tak marah kau tak percaya aku, cuma aku terkilan cara kau menghukum. Kau hilang adab dengan biadab. Aku keluar dulu, jangan risau macam dulu-dulu aku tetap maafkan kau."

Syamin terkunci kata. Syahdan tidak mampu membuka bicara.

Terbayang-bayang bagaimana dulu Intan perna mencuri hasil assignment milik Shima kerna cemburu kerana setiap tahun Shima menyandang list dekan. 

Terbayang-bayang penolakan Shima akan perasaannya bila dia memilih Firman berbanding dia. Dia kalah dengan emosi.

Firman biar hanya mendengar dia tahu keseluruhan storyline. 

----
" Bila kita tidak punya, kita suka cemburu dan bertindak melulu...." Suasana sunyi mula berbunyi. " lumrah manusia yang sukar benar untuk bersyukur." Syahdan memecahkan bening.

"Mungkin Shamin lupa yang dia perna bagitahu dulu ' sedangkan assignment pun ada rujukan, nota kaki bagai tak kan berkaitan kehidupan main rebat kabar angin tanpa usul. Dan Intan juga lupa barangkali dengan tagline yang dia selalu pegang 'hak aku milik aku jangan cuba-cuba ambil tanpa izin."

Syahdan mengiakan dalam diam. Ya perkataan 'insan' itu sendiri bermaksud lupa,alpa. Kita seringkali lupa apa yang perna kita ucapkan dulu. Lupa apa yang perna diperingatkan dulu. Dulu-dulu yang sentiasa baru sehingga kini. Milk shack disedut perlahan. Sedikit tawar bila ais kesemuanya sudah cair. Menghukum best, cuba tengok bila kita yang dihukum. Aku respek dengan Shima tidak melatah bila disergah. Syaitan disisinya mennagis hiba, malaikat disampingnya mencatat hebat. Bagaimana pula yang berdiri dikanan dan kiri Shamin?.

'Kek Indulgent dan Milk Shake'
BitaraBiru
21 Jan 2014

No comments:

Post a Comment